Sveriges Kungahus
|
Tipsa en vän
|

Drottning Silvia

Drottningen
Drottning Silvia föddes den 23 december 1943 i Tyskland.
Hennes mamma var från landet Brasilien
och Silvia bodde där i 10 år som barn.
 
Utbildning
Drottningen tog studenten 1963 i Tyskland.
Hon utbildade sig till tolk,
och hjälpte människor att tala med varandra,
fast de talade olika språk.
Hon översatte från och till spanska.
 
Drottningen talar språken svenska, tyska, engelska,
franska, spanska och portugisiska.
 
Drottningen arbetade med OS i flera år .
 
Familj
Drottningen träffade Kungen under OS i München 1972.
De förlovade sig på Stockholms slott 1976
och gifte sig samma år.
Kungen och Drottningens bröllop 1976. Fotograf: Leif Engberg.
De har tre barn: Victoria, Carl Philip och Madeleine.
De bodde först på Stockholms slott
och flyttade sedan till Drottningholms slott i Stockholm.
 
Arbete
Drottning Silvia följer ofta med Kungen
på olika resor i Sverige och andra länder.
Drottningen besöker landet Vietnam. Fotografi: Pressens Bild.
Drottningen besöker olika myndigheter, skolor
och universitet.

Hon är ofta med på konferenser och liknande.
 
Drottningen har startat en egen stiftelse,
som arbetar för att barn i världen ska få det bättre.

Drottningen hjälper gärna barn. Fotografi: Pressens Bild.
Drottningen är hedersledamot i en förening
som arbetar mot droger.
 
Drottningen har startat Silviahemmet i Drottningholm,
som forskar och arbetar med vård
av gamla människor med demens.
Det är en sjukdom som gör att äldre människor
förstår och minns dåligt.
 
Drottningen är ordförande i Kungaparets Bröllopsfond,
som arbetar med forskning om sport och idrott
för barn med funktionshinder.
 
Hon var också med och gjorde en bok
om sport och fritid för ungdomar med funktionshinder.
 
Drottningen har studerat teckenspråk
för att kunna tala med hörselskadade.
 
Drottningen är hedersledamot i många olika slags föreningar,
till exempel Barncancerfonden och Rädda Barnen.
 
Intressen
Drottningen är precis som Kungen intresserad av natur.
Hon åker gärna skidor och rider.
Kungen och Drottningen tycker om att åka skidor. Fotograf: Charles Hammarsten.
Hon är intresserad av blommor och trädgårdar
och har tillsammans med Kungen ansvar för
den vackra parken på slottet Solliden på Öland.
 
Drottning Silvia går gärna på teater, opera och konserter.